Dé 6 trends op sociale media voor 2022 volgens onze expert
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 20 januari 2022
Benieuwd hoe het komende jaar eruit zal zien op sociale media? En hoe je daar als ondernemer op kan inspelen? Sofie Smolders is sociale media-goeroe en de schrijfster van het boek ‘Let’s Go Social’. Het is haar missie om ondernemers te helpen bij het bouwen van een authentiek merk op Facebook, Instagram en co. Kortom: als iemand weet hoe ’t er in 2022 aan toe zal gaan op sociale media, is zij het wel. Ontdek welke trends deze experte voorspelt!
Trend 1: Het authentiek verhaal overstijgt steeds meer het verkooppraatje in marketing
“Je authentieke verhaal vormt de grondlaag van sociale marketing”, weet Sofie Smolders. “Marketing is dé tool om je merk een ziel te geven. Authentieke marketing zorgt voor duurzame relaties met je klanten met resultaten op korte en lange termijn. Wist je dat meer dan 70% van de consumenten het authentiek verhaal achter een merk willen kennen? Marketing als verkooptool is verleden tijd, marketing draait vandaag om verbinden met je allerbelangrijkste doelgroep.”
“Doe op Facebook of Instagram dus niet wat je op een flyer doet: je verkooppraatje mag je niet zomaar op sociale media houden”, waarschuwt ze. “Want die gebruikers willen geen schreeuwerige vorm van marketing zien. Ze willen juist eerlijke en menselijke verhalen zien. Pas als de authenticiteit en verbondenheid er zijn, mag je aan verkopen denken.”
Trend 2: De populariteit van video blijft stijgen
“Deze trend is al enkele jaren zichtbaar. De nieuwe generatie, de millennials en Generatie Z, consumeert content bij voorkeur via video. En ook het sociaal platform zelf verkiest video boven foto of tekst: als jij een video post, geeft het algoritme daaraan de voorkeur en wordt je post dus meer zichtbaar. Video levert bovendien veel meer interactie op met je doelgroep. Op LinkedIn genereert video drie keer meer betrokkenheid dan geschreven posts.” Benieuwd naar tips om jouw video te laten scoren?
Trend 3: Korte (maar krachtige) content
Verteerbare of ‘snackable’ content is hapklare content die snel en makkelijk geconsumeerd kan worden. Door het shortform-gegeven (waarbij content maximaal 15 seconden lang is) vraagt zowel het creëren als het kijken van de video's weinig tijd en moeite. Combineer dat met een krimpende aandachtsspanne op sociale media, en je begrijpt dit format ook dit jaar hoge toppen zal scheren.
“Heb je 3 dingen te vertellen? Vertel die dan verspreid over 3 video’s, in plaats van in één lange video”, tipt Sofie.
Trend 4: Ondertiteling is een must
“Facebook geeft aan dat 85% van hun video’s zonder geluid afgespeeld wordt. Bezoekers bekijken ze aan tafel terwijl ze in gezelschap zijn, onderweg, op hun werk… Video speelt op sociale media daarom standaard geluidloos af. Tekst op beeld is dus een must-have! Dat betekent niet dat je video volledig ondertiteld moet zijn, maar wel voldoende zodat kijkers ook zonder geluid mee zijn. Via tekst overlay geef je je kernboodschappen weer.”
Trend 5: Steeds meer één-op-één
“De optie om via Instagram en Facebook privéberichten te versturen, wordt door ondernemers steeds vaker voor één-op-één communicatie gebruikt”, vertelt Sofie. “Ik raad ondernemers ook altijd aan om die mogelijkheid in te zetten als service-kanaal. Heeft een klant bijvoorbeeld in jouw koffiebar geluncht en vervolgens een foto of filmpje van z’n maaltijd gepost, met daarin jouw zaak getagd? Dan is jouw reactie wellicht: die post liken of sharen. Maar wat je ook kan doen, is een privéberichtje sturen naar die klant om te zeggen dat je de post gespot hebt en om te vragen hoe de lunch was. Daar haal je zoveel uit!”
Goed om te weten: Vraag jij je af of je als ondernemer wel zo’n privéberichten mag sturen naar (potentiële) klanten? Dan zorgt Sofie voor opheldering: “Als je boodschap service-gericht is, mag je die connectie maken en een privébericht sturen naar een klant. Maar is je boodschap commercieel, dan is het sturen van een privébericht niét toegestaan.”
-Wel oké: “Ik heb je post gespot, bedankt! Hoe vond je de lunch?”
-Niet oké: “Bedankt voor je bezoekje. Morgen zijn onze broodjes aan halve prijs te koop!”
Trend 6: Social shopping is booming
Shoppen via sociale media, vooral op Instagram, wint aan populariteit. “Verkoop je een product? Dan MOET je Instagram Shopping hebben” vindt Sofie. “Dat is gratis! There’s no reason not to have it.” Benieuwd hoe dat precies werkt? “Koppel je catalogus aan je webshop en je producten. Dan worden ze automatisch in Instagram Shopping gedeeld en verschijnen ze daar ook in de zoekresultaten. Dat is écht een aanrader. Stel dat een potentiële klant mooie wenskaarten zoekt via Instagram of Facebook. In de zoekresultaten verschijnt automatisch ook wat in Shops zit. Het is dus een slimme én gratis manier om toch commercieel in te zetten op sociale media.”
Zelf verkoopt Sofie o.a. keramieken tassen op Belgunique: haar marktplaats voor Belgische ambacht. “Mijn webshop is gekoppeld aan Instagram Shopping. Stel dat ik op Instagram een foto van een vergadering post en er staat zo’n keramieken tas op de tafel, dan tag ik die tas natuurlijk in mijn foto. Het is slim om je producten in je andere content te verwerken, want zo verlaag je de drempel: wie langs mijn post scrolt en op die tas tikt, wordt naar dat product in mijn webshop omgeleid. Integreer je producten dus in je authentieke content, maar blijf weg van verkooppraatjes.”
Wil je tips om zelf van #ZeroToHero te gaan op sociale media?
Dan heeft Sofie Smolders daar nog veel meer over te vertellen! Lees het hier.
Wil je nog meer tips, tricks en voorbeelden om jouw sociale media-kennis een boost te geven? Lees dan het gratis e-book ‘Dé trends op sociale media’.